Jaarlijks belanden zo’n 140.000 kinderen op de spoedeisende hulp na een ongeval thuis. Vaak in het bijzijn van een ouder. Maar de EHBO kennis van ouders schiet vaak te kort. Daar wil het Rode Kruis verandering in brengen. Tijd dus voor een campagne waarin enerzijds de kennis rondom EHBO wordt vergroot en er aandacht wordt gevraagd voor de kinder-EHBO cursussen die het Rode Kruis door het hele land aanbiedt.
Uitdaging
Het Rode Kruis wilde een YouTube-serie maken waarin ambassadeur Shelly Sterk bn-ers interviewt over hun ervaringen met ongelukjes en EHBO bij kinderen. Aan ons de taak om een concept te ontwikkelen voor deze YouTube-serie en de campagne boodschap over te brengen. We gingen dus aan de slag met een campagneconcept, inclusief pakkende naam, visual device, uitwerkingen in beeldtaal en tone of voice.
Aanpak
Met een team van specialisten begon de brainstorm. Een ambassadeur met de naam ‘Shelly Sterk’, dat biedt natuurlijk mogelijkheden. Al snel kwam dus de naam ‘Sterk in kinder-EHBO’ op tafel. We ontwikkelden hierbij het thema bestaande uit onder andere een visual device en thumbnail. We dachten na over de opzet van de video’s en werkte verschillende voorbeeldscripts uit. Ook realiseerden we een strategie rondom het promoten van de video-serie op bijvoorbeeld Facebook, Instagram, TikTok en de NPO.
“ Elke campagne is mooi, maar dit onderwerp ging me net iets meer aan het hart.”
Margo – Art Director
Resultaat
Met ‘Sterk in kinder-EHBO’ heeft het Rode Kruis een sterke YouTube-serie ontwikkeld die precies zijn doel bereikt. Met duizenden views en promotie op diverse kanalen, is de kennis over EHBO vergroot en aandacht gevraagd voor het belang van het volgen van een EHBO-cursus. De positieve reacties op de serie op YouTube en op social media maken het voor ons helemaal af. Blijft er nog een dingetje over: weet jij wat je moet doen als je kind iets overkomt? Zorg dat je weet hoe je moet handelen en volg een EHBO cursus. Check de website van het Rode Kruis!