DARLING INGREDIENTS

UNIFYING A BRAND

Hoe herpositioneer je een multinational van meer dan 10.000 werknemers op ruim 200 locaties in 17 landen? Als bureau werken we al een flinke poos voor Darling Ingredients. We kennen de van oorsprong Amerikaanse organisatie door en door en zijn dan ook goed bekend met hun diversiteit aan markten en merken

AANPAK

Tijdens zijn bestaan is Darling Ingredients zich altijd blijven ontwikkelen. Het proces van evolutie en verandering drijft de organisatie voort. Om duidelijk als één sterk merk te spreken vraagt de onderliggende veelzijdigheid om aanscherping, versterking en vernieuwing van de merkidentiteit. De nieuwe positionering moet aansluiten bij Darling Ingredients’ ambitie en merkbelofte: ‘We create solutions that sustain life’. Een verandering die zich laat vangen onder ‘verenigen’ of, zoals de Amerikanen dat zelf zo mooi zeggen, ‘unifying’.

Repositioning campaign
Repositioning campaign

RESULTAAT

Zo ontstond een enorme, mooie opdracht die je als bureau zelden zo uitgebreid mag aanpakken. Aan de basis daarvan staat de nieuw ontwikkelde brandstory. Een pakkend, bondig verhaal die de essentie van de organisatie omvat. De achtergrond van dat verhaal, het geloof, purpose en uitleg van onderliggende markten vatten we treffend samen in de strategy manual.

Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met de ontwikkeling van visuele identiteit. Onderdelen daarvan zijn de nieuw ontwikkelde brandbar en de toepassing daarvan, het gebruik van verdere stijlelementen en navenante kleurbepaling. Ook qua fotografie gingen we aan de slag. Uit een enorme voorselectie aan foto’s werd een selectie gemaakt om te komen een nieuwe beeldtaal. Daarbij valt onderscheid te maken tussen corporate en beeldgebruik voor de diverse niveaus, zoals corporate, business pillar niveau en fotografie die gebruikt wordt op market level. 

Dit alles is passend gebundeld in verschillende brand manuals, zowel voor corporate als voor de afzonderlijke business pillars, waarin alles over de vernieuwde corporate identity te vinden is. Daarna was het zaak om de meer dan 10.000 medewerkers van Darling Ingredients over de plannen te informeren. Dit deden we met o.a. door een pakkende kick-off teaser en nieuwe corporate video te produceren, en met uiteenlopende activatie items zoals one-pagers. 

De herpositionering van Darling Ingredients omvatte ontzettend veel werk waar tal van disciplines bij komen kijken. Het resultaat mag er dan ook zijn. Neem gerust een kijkje op darlingii.com voor meer ins & outs.

Repositioning campaign
Repositioning campaign

Gerelateerde projecten