Hoe pas je jouw B2B Social media strategie toe?

#BLOG

Hoe pas je jouw B2B Social media strategie toe?

Zo, je strategie staat op papier. Wat nu? In deel 1 van de ‘B2B social media strategie’ blog hebben we de essentiële bouwstenen van een B2B social media strategie verkend. Nu is het tijd om die kennis om te zetten in concrete acties. We duiken dieper in de cijfers, metingen en KPI’s voor succes. 

Waarom werkt social media? De cijfers liegen er niet om

Metingen en KPI’s

Het mooie aan social media is dat je werkelijk alles kunt meten. Je bereik, volgers en likes zijn belangrijke cijfers om te verzamelen in je nulmeting. Maar staar je er niet te veel op blind. Het draait uiteindelijk om de emotionele impact op je volgers, gemeten door engagement: de mate van betrokkenheid van je volgers. Wekelijkse statistieken bekijken en maandelijks diepere analyses uitvoeren helpt je te begrijpen welke posts goed presteren en waarom.

Engagement en IPM

Een andere belangrijke KPI die je vaak hoort op social media is IPM, oftewel ‘Interactions Per Mille’. Het is aan te raden dit cijfer eens per maand te berekenen met de formule: IPM = (aantal comments + likes + shares) / aantal posts / volgers X 1000.

Tip: Je kunt ook de IPM voor je concurrenten berekenen om jezelf te vergelijken. Over het algemeen wordt een score boven 20 als goed beschouwd, bij alles onder de 5 is er werk aan de winkel.

Evalueren en bijsturen

Een B2B social media strategie is gemaakt voor langere tijd en kan bijgestuurd worden als dat nodig is. Evalueer of je boodschap de doelgroep aanspreekt en of je doelen en KPI’s zijn behaald. Zo bouw je een duurzame strategie op.

Een goed scorende social media post zoals een jubileum of een grappig filmpje zorgt niet altijd direct voor meer sales. Soms zorgt een commerciële post op social media er voor dat de telefoon gaat rinkelen. Als je doel sales is, dan kan het zijn dat soms andere type content geen likes of reacties oplevert, maar wel bestellingen. En dan is dan natuurlijk ook belangrijk. Dus ja, social media cijfers meter zeker succes, maar zoals we eerder al aangaven: staar je er niet teveel op blind.

Je eigen influencer

In de B2B-wereld kun je jouw eigen werknemers eigenlijk beschouwen als een soort influencers. Moedig hen aan om zichtbaar te zijn op social media, vooral ook op LinkedIn. Dit kan al makkelijk door ze je te laten volgen, berichten te liken, reageren en delen. Dit versterkt niet alleen de zichtbaarheid, maar ook de geloofwaardigheid van je bedrijf. Benieuwd hoe je jouw influencers inzet? Britt komt graag met je in contact voor een LinkedIn training waarin we je werknemers helpen om effectief te zijn op LinkedIn. 

Hulp nodig?

Sparren over hoe je het beste jouw social media strategie aanscherpt? We helpen je graag met een strategie om mee te starten op social media. Ook als je je social kanalen naar een hoger level wil tillen of alleen aan de slag wil gaan met bijvoorbeeld social advertising staan we voor je klaar. Neem vooral even contact op met ons, wij denken graag met je mee! 

WIM creative agency
WIM creative agency
Zin om kennis te maken?
Britt komt graag met je in contact!