Social media strategie voor de B2B markt
Social media strategie voor de B2B markt
Het is niet meer weg te denken uit de wereld: social media. Ook als bedrijf ontkom je er niet aan en is het verstandig om social media mee te nemen als onderdeel van je marketing strategie. Maar waar let je op en hoe zorg je ervoor dat je B2B social media strategie succesvol is? In deze blog vind je de belangrijkste stappen om een effectieve social media strategie te ontwikkelen die gericht is op de B2B markt.
Oke, en nu het echte werk: waaruit bestaat een goede B2B social media strategie dan? Een strategie is altijd opgebouwd uit de volgende elementen:
Doel van jouw social media tactiek
Een goede B2B social media strategie begint met heldere doelstellingen. Wat wil je bereiken met behulp van social media? Voor veel B2B-bedrijven is merkbekendheid of employeer branding het belangrijkste doel in hun B2B social strategie. Daarnaast zijn conversie naar je website of meer betrokkenheid van je doelgroep eveneens populaire social media goals. Belangrijk bij het opstellen van je doel is dat het aansluit bij de rest van je marketingdoelen.
Doelgroepanalyse en het belang van persona’s
Breng je doelgroep in kaart. Maar liefst 96% van alle Nederlanders is op dit moment actief op social media. Jouw doelgroep is dus vrijwel altijd te bereiken op social media. De mensen in je doelgroep zijn alleen niet allemaal te bereiken via hetzelfde kanaal of met hetzelfde bericht. Splits daarom je doelgroep op in kleinere doelgroepen. De makkelijkste manier om dat te doen is met het opstellen van persona’s.
De essentie van jouw social media boodschap
Het is essentieel om ervoor te zorgen dat je online aanwezigheid netjes is en dat alle informatie klopt. Dit geeft je een professionele uitstraling en draagt bij aan het opbouwen van vertrouwen bij je doelgroep. Denk na over de juiste ‘tone-of-voice’ die bij je bedrijf past, maar zorg er wel voor dat deze nog steeds aansluit bij het platform. Ook al ben je een formeel bedrijf, op social media is het gebruikelijk om ‘je’ en ‘jij’ te gebruiken.
Kanaalkeuze voor social media
Aan de hand van jouw doelgroepanalyse kun je gaan bepalen welke kanalen je wilt gebruiken. Wie zijn het en waar hangen ze uit? Daarnaast speelt de vorm van communicatie die je kiest een rol, en uiteraard moet het aansluiten bij jouw merkwaarden. Focus je op enkel één social platform? Niet verstandig. Wij raden aan om op minimaal twee social platformen actief te zijn.
LinkedIn is een voor de hand liggend kanaal om in te zetten voor jou als B2B-bedrijf. Dit is ook zeker een belangrijk kanaal, maar de andere social media kanalen mogen zeker niet vergeten worden. Je communiceert tenslotte met mensen en zij zijn ook in hun privé leven nog steeds dezelfde persoon. Dus ook via andere kanalen te bereiken zoals Instagram, Facebook en TikTok.
Krachtige content kalender
Breng je social media strategie tot leven met een content kalender voor consistente planning. Interactie met de doelgroep is bijna net zo belangrijk als het delen van content. Volg relevante kanalen en hashtags en reageer actief op interessante posts vanuit je bedrijfsaccount. Maak je content begrijpelijk en herkenbaar. Hoewel medewerkers voorstellen misschien cliché klinkt, is het een belangrijke en effectieve rubriek. Houd je social media kanalen nauwlettend in de gaten voor directe doelgroep feedback en reageer snel op vragen en opmerkingen in reacties of DM’s.
Tip: Het kan daarnaast ook helpen om eens bij andere bedrijven te kijken in totaal andere sectoren. Beter goed geïnspireerd, dan slecht gecreëerd.
Het ontwikkelen van een succesvolle B2B social media strategie vereist aandacht voor duidelijke doelstellingen, een grondige doelgroepanalyse, een sterke kernboodschap en strategische kanaalkeuzes. Met een goed geplande content kalender en een focus op interactie met de doelgroep, kun je jouw B2B social strategie naar een hoger niveau tillen. In deel 2 van onze blog gaan we in op de ‘how-to’ van deze strategie, en tonen we je hoe je ‘m in de praktijk brengt, meet én optimaliseert.
Wil je aandacht besteden aan je social media strategie, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Geef ons dan snel een belletje en kom in contact met onze social specialiste Britt. We helpen je graag!