
3x influencer marketing
voor Chiquita, BRITA en MotoPort afgestemd op het merk, doel en budget
Uitdaging
Veel merken hebben tegenwoordig het gevoel dat ze ‘iets met influencers’ op social media moeten doen. Dat kan zeker superwaardevol zijn voor je merk, maar alleen als je het écht doordacht aanpakt.
Voor MotoPort, BRITA en Chiquita benaderen we influencer marketing daarom niet als een los experiment, maar als een verlengstuk van hun merkstrategie. Alle drie de merken hebben immers andere doelstellingen en budgetten, en dus vraagt elk merk om een eigen aanpak.
Aanpak
Voor zowel MotoPort, BRITA als Chiquita ontwikkelden we een op maat gemaakte strategie. De basis bleef echter altijd hetzelfde: heldere doelen, de perfecte match tussen merk en influencer, creator of brandambassadeur, slim gebruik van budget en vooral: content creëren die werkt voor de doelgroep.
De resultaten delen we graag onderaan deze pagina met je, lees dus snel verder!

Brandambassadeurs voor MotoPort
De doelgroep van MotoPort heeft één ding gemeen: een diepgewortelde passie voor motorrijden. Hierdoor was er al een hechte community van trouwe fans op social media. Wat is er dan slimmer dan juist in die community op zoek te gaan naar geschikte ambassadeurs die de boodschap van MotoPort op een authentieke en enthousiaste manier kunnen overbrengen? Precies dat is wat we deden.
Met een klein budget konden we zo aansprekende content creëren die niet voelde alsof deze direct vanuit het merk kwam, maar juist uit de doelgroep zelf. Uiteraard met onze begeleiding: wij bedachten de scripts, filmden, publiceerden en monteerden de content.
Deze content werd voornamelijk ingezet op de ‘owned’ kanalen van MotoPort, maar waar passend ook als ‘collab’ via de kanalen van de ambassadeurs. Dat zorgde voor extra bereik. Daarbij lag de focus niet op volgersaantallen, maar op echtheid en creativiteit, precies wat MotoPort nodig heeft om hun positie in de markt verder te versterken.
Micro-influencers voor BRITA
BRITA is momenteel bezig met de transitie van functioneel merk (aanbieder van waterfilteroplossingen) naar lifestylemerk. Vanuit de global strategie was er daarom een duidelijke wens: als onderdeel van de internationale Alive As Never Before-campagne ook lokale influencers uit Nederland en België inzetten.
Het doel? De naamsbekendheid van BRITA in de Benelux vergroten onder een jongere doelgroep, zodat het merk minder wordt gezien als puur praktisch, en steeds meer als inspirator en aanjager van een bewuste, energieke leefstijl.
Dat verhaal konden we natuurlijk alleen laten vertellen door personen die de ‘alive’-manier van leven al in zich hebben. De selectie was daarom cruciaal. We kozen voor een langdurige samenwerking met vier authentieke creators die écht bij het merk passen, geloofwaardige duurzame keuzes maken en niet ook met merken werken die duurzaamheid niet zo nauw nemen.
In onze samenwerking zetten we all-in op co-creatie: zonder gescripte salespraatjes, maar met ruimte voor de influencers zelf om het Alive As Never Before–verhaal op hun eigen manier te vertellen. Een jaar lang maken zij in opdracht van ons video’s voor BRITA waarin ze laten zien hoe en wanneer zij zich ‘Alive As Never Before’ voelen, altijd met een subtiele maar logische link naar gefilterd water met BRITA. Niet te commercieel dus, maar wél effectief: zo bouwen we stap voor stap aan het bereik, de geloofwaardigheid en merkvoorkeur van BRITA.
lnfluencers voor Chiquita
Iedereen kent Chiquita, maar hoe blijf je bij zo’n breed publiek relevant en top-of-mind in een markt vol gezonde concurrentie? Ons antwoord: het inzetten van grote, creatieve food- en lifestyle-influencers met veel bereik, die op relevante momenten aanwezig konden zijn om aansprekende, authentieke content te maken voor Chiquita. Content die past bij de optimistische en vrolijke uitstraling van het merk.
Op Bananabread Day, de jaarlijkse viering van het bananenbrood, gaven we drie foodinfluencers de vrijheid om hun eigen frisse twist te geven aan het klassieke recept. Zo bereikten we voor Chiquita die dag iedereen met interesse in recepten en bakken. Ook op festivals zoals Freshtival en Solar Weekend, waar Chiquita met een eigen activatie aanwezig was, gingen grote influencers met een duidelijke missie op pad: het merk laten voelen zoals het is. Vrolijk, eigen en met een knipoog. En dat is gelukt: we maakten Chiquita onmiskenbaar aanwezig in het hoofd én hart van de doelgroep.
Resultaat
Zoals deze drie voorbeelden bewijzen, kunnen we met juiste strategie en match, influencer marketing voor elk merk én elk budget laten werken. De resultaten liegen er niet om:
- Voor MotoPort leverde dit vele ‘viral’ video’s op met views richting de 500k en zelfs 1 miljoen op Instagram en TikTok! Daarnaast steeg het engagement én groeide het aantal volgers explosief.
- Voor BRITA zitten we nog midden in de campagne maar de eerste views zijn nu al veel belovend.
- Met de inzet van drie bekende influencers op Banana Bread Day bereikten we ruim 218.000 views en duizenden mensen die op een natuurlijke manier kennismaakten met Chiquita. De betrokkenheid was hoog: bijna 1.650 likes en meer dan 80 reacties laten zien dat de content niet alleen werd bekeken, maar ook gewaardeerd. De influencercontent op Freshtival en Solar Weekend leverde Chiquita ruim 750.000 views op, een verdubbeling van het engagement en een forse groei in volgers tijdens de festivals.