
Chiquita
Hoe we Nederland voor ons winnen op social media
Uitdaging
Het hoofdkantoor van onze inmiddels vaste klant Chiquita had één wens: meer zichtbaar zijn op social media in Nederland. Jarenlang draaiden ze mee op de globale strategie. Logisch, maar een tikje generiek. Om de aandacht van het Hollandse publiek te trekken moet je net wat anders communiceren. Want wat hier werkt, is vaak nét iets gekker, directer of met meer zelfspot. Tijd voor een Nederlands Instagram-account met lokale content. Aan ons de eer om hiermee aan de slag te gaan.
Aanpak
Elke maand creëren we verse content, afgestemd op wat er hier speelt en aangevuld met global input. Koningsdag? Dan serveren we een recept met een oranjetintje. B&B Vol Liefde? Daar haken we op in met meer gevoel dan Astrid in Portugal. En op 1 april? Bananenhagelslag. Ja echt. Voor op je boterham. Soms als video, soms als carrousel, soms gewoon één knettergoede visual. Maar altijd raak.

Hiervoor werken we intensief samen met het internationale team en hun agency. Dat leidt soms tot hilarische cultuurclashes wanneer we kringverjaardagen of frikandelbroodjes moeten uitleggen. Maar het levert vooral originele en typisch Nederlandse content op die Chiquita dichter bij de doelgroep brengt.
Bananaman
Hij kwam. Hij zag. Hij ging viral. Als mascotte werd de iconische Bananaman ook geïntroduceerd in Nederland. Inmiddels is hij niet meer weg te denken van het account. Van carnaval in Oeteldonk, tot trainen voor de Hyrox in Heerenveen of een rondje botsauto’s op de kermis, Bananaman is overal voor in. En laat daarmee zien dat Chiquita in Nederland volledig met humor meedraait.
Verslag van life events
Of het nou de Nijmeegse Vierdaagse, De Dam tot Damloop of een groot festival is: wij zijn erbij als Chiquita er met fysieke promoties aanwezig is. Niet met een banaan in de hand, maar met camera’s, contentcrew én soms een of meerdere influencers. We vangen de sfeer in realtime en creëren Reels en Stories die FOMO opwekken.
Community management
Naast het produceren van content, zijn we ook dagelijks bezig met community management. Uiteraard reageren we op vragen in de inbox en comments onder onze posts. Maar we geven Chiquita ook actief een stem op social media. Die laatste post van Bram Krikke? Kan zomaar zijn dat Chiquita daar gevat op reageert. Dit zorgt weer voor extra zichtbaarheid én een positief sentiment rondom het merk.
Campagnes en activaties
Ook offline maakt WIM Creative Agency Chiquita zichtbaar, met campagnes en activaties in de supermarkt. En natuurlijk trekken we die lijn online moeiteloos door. Wat je in het schap ziet, zie je terug in je feed en andersom. Zo zorgen we voor een merkbeleving die klopt en op alle fronten herkenbaar blijft.
Resultaat in 1 jaar
Een samenwerking die werkt en dat zie je. Sinds de start steeg het engagement met meer dan 70%. Tijdens één weekend (Freshtival 2025, om maar iets te noemen) bereikten we ruim 200.000 mensen. Helemaal organisch, zonder advertentiebudget. En inmiddels razen we richting de magische 10k volgers, in minder dan een jaar tijd.
Maar misschien nog wel belangrijker: Chiquita leeft op social media. Het merk is zichtbaar, herkenbaar en voelt helemaal Nederlands.