PIEPERZ

POWER TO THE
PIEPERZ

Onze opdracht: Beheer de social kanalen van Pieperz. Realiseer meer interactie en bereik, bouw een community en zorg ervoor dat de jonge doelgroep fan wordt van het merk. Benieuwd hoe dat uitpakte? Hint: behoorlijk goed. 

Approach

Friettent Pieperz heeft inmiddels vijf vestigingen in Zuid-Nederland en staat bekend om hun prijswinnende friet. WIM Creative Agency verzorgde al eerder hun nieuwe website: een aantrekkelijk online portaal waar bezoekers nóg makkelijker al het lekkers van Pieperz konden bestellen. 

Ook op social media deed Pieperz het lang niet slecht. Toch zochten ze naar een manier om meer diepgang en meer interactie op hun social kanalen te krijgen. Daarvoor wilden ze het social media beheer volledig uit handen geven, wat een mooie uitdaging vormde voor het social team van WIM. 

The only way is up

Uiteraard stelden we daartoe de nodige KPI’s op. En hoewel conversie naar de website vanuit social media zeker meegenomen werd, was ‘branding’ het hoofddoel. Pieperz wil iedereen via de social media kanalen graag een glimlach op het gezicht geven. Of een grijns, zo je wil. 

Het sterke punt van Pieperz op social media was het hoogwaardige beeldmateriaal van hun producten, personeel en vestigingen. Wat ontbrak was een duidelijke strategie om de social kanalen optimaal te benutten. We begonnen daarom eerst met een grondige analyse van hun doelgroep op Facebook en Instagram. Al vrij snel werd duidelijk dat we ons vooral op Instagram moesten richten. Daar was het bereik al hoger en bovendien wilde Pieperz juist de jongere doelgroep bereiken, die voornamelijk op Instagram te vinden is. 

We signaleerden meteen dat het merk Pieperz vooral offline en in de zaak echt een eigen identiteit heeft. Pieperz is beetje brutaal, de communicatie is altijd met een knipoog. Zo hebben ze bijvoorbeeld hun eigen merchandise, zoals de bekende pet met ‘Vetklep’ erop. Deze karakteristieke identiteit kwam op social media weinig terug. Daar lagen dus prima kansen.

Community building

Meer humor en iets meer brutaliteit spreekt de jonge doelgroep aan. Bovendien lokt het de nodige reacties uit. Precies wat we willen, want met meer reacties onder een post creëer je automatisch meer zichtbaarheid. Door scherp uit de hoek te komen en er echt lol in te hebben om gesprekken aan te gaan, kun je een community bouwen.

Stap 1 in onze nieuwe strategie was het creëren van captions vol humor een belangrijk element. De woordgrappenkast werd open getrokken en andere ‘typisch internet’ uitspraken werden met een Pieperz-sausje overgoten. In de captions was het belangrijk dat de herkenbare tone-of-voice terugkwam die Pieperz ook in de zaak hanteert.

De focus kwam daarnaast op de stories te liggen. Dit omdat de features van stories automatisch al interactie uitlokken. We creëerden daarom zoveel mogelijk stories waarin polls, quizzen en vraagstickers terugkwamen. De Pieperzvolger heeft namelijk een stem, en die mag best gehoord worden. Ook hier lieten we de brutaliteit vaak terugkomen. Kan de volger bijvoorbeeld de echte review raden? En leggen ze succesvol het ‘Nationale-Pieperz-friet-eten-etiquette-examen’ af?

Ook op de tijdlijn kozen we ervoor om naast kwalitatieve foto’s, posts te plaatsen die draaien om interactie. De volger kan daar een gesprek aangaan met Pieperz. Niet te serieus en vooral voor de grap; precies het stukje entertainment waar veel mensen naar op zoek zijn op Instagram. Laat je bijvoorbeeld de naam van je Groepsapp achter, dan voorspelt Pieperz hoe jullie eerste avondje in de horeca gaat verlopen.

Het gewenste resultaat

Sterk community management is op dit moment een trend op social media. Voor Pieperz werkt het meer dan prima. Op het gebied van webcare staat Pieperz iedereen natuurlijk vriendelijk te woord. En als iemand een grappige reactie geeft, dan mag Pieperz best een beetje brutaal uit de hoek komen – uiteraard altijd met een knipoog.

De resultaten liegen er niet om. Zo steeg de interactie met maar liefst 35%. Het bereik van zowel stories als posts steeg enorm. En Pieperz blijft doorgroeien. Als je als merk op social media eenmaal een community hebt opgebouwd, is het natuurlijk fantastisch om deze community steeds groter en steeds hechter te maken.

Gerelateerde projecten