
Sanidrõme
Herpositionering:
Compleet
zonder zorgen
Uitdaging
Sanidrõme is een coöperatie van zo’n 24 zelfstandige installatiebedrijven met badkamershowrooms verspreid over heel Nederland. Na ruim dertig jaar was het merk toe aan vernieuwing. De uitstraling sprak vooral een oudere doelgroep aan en sloot niet voldoende aan bij de moderne consument. Ook het aantal leden liep langzaam terug. Tijd dus voor een frisse herpositionering met een sterk verhaal, een visuele identiteit die past bij de kwaliteit van nu én het merkfundament vormt voor de toekomst. Breed inzetbaar, zowel in externe communicatie als intern.
Een extra uitdaging: Sanidrõme is een coöperatieve vereniging. Dat betekent dat alle aangesloten leden hun stem hebben en beslissingen samen worden genomen. Om het merk écht te vernieuwen, moesten we dus niet één opdrachtgever overtuigen, maar een hele groep ondernemers met een gezamenlijk belang, maar ook ieder met een eigen geschiedenis, visie en voorkeuren. Juist die dynamiek maakte deze klus extra uitdagend én interessant. Precies de reden waarom Sanidrõme bij WIM aanklopte.
Participatieve aanpak
Met vertegenwoordigers van de aangesloten leden trapten we af met een interactieve merksessie. Door samen het merk binnenstebuiten te keren en te kijken naar de context, ambities en gezamenlijke waarden, brachten we in kaart waar Sanidrõme voor staat en waar het naartoe wil. Zo kregen we het inzicht dat het merendeel van de doelgroep opziet tegen het verbouwen van hun badkamer. Het kost tijd, geld, vraagt om veel keuzes en bezorgt je slapeloze nachten. Waar moet je zijn, wie haak je aan, hoe lang gaat het duren? Juist daar ligt de kracht van Sanidrõme. Het volledig uit handen nemen van dit complexe proces dat ‘project nieuwe badkamer’ heet. Dit samen met hun betrouwbare vakmensen en persoonlijke service werden onze uitgangspunten voor het ontwikkelen van een duidelijke missie, visie, merkverhaal en pay-off:
Sanidrõme – Compleet zonder zorgen
Vervolgens namen we ook de retailformule onder de loep en werkten we een nieuwe tone of voice en visuele stijl uit.

Formulecommunicatie - Zorgeloos volgens Sanidrõme
We herontwikkelden de bouwstenen van de retailformule van Sanidrõme. Deze zorgen ervoor dat klanten (waar ze zich ook bevinden in de klantreis) precies weten waar Sanidrõme voor staat op het gebied van dienstverlening, service en producten.
In vijf stappen maakten we het complete badkamerproces inzichtelijk. Zo is het traject helder voor de klant én eenduidig voor alle aangesloten leden.
Stap 1 – Advies en ontwerp
Stap 2 – Plannen en voorbereiden
Stap 3 – Installeren en bouwen
Stap 4 – Afwerken en opleveren
Stap 5 – Genieten
Ook formuleerden we drie heldere garanties waar klanten op mogen rekenen:
- Je weet waar je aan toe bent
- Alles wordt voor je geregeld
- Je bent meer dan tevreden
Daarnaast introduceerden we het werknemersprincipe ‘goed volk’: vakmensen, lokaal en vertrouwd, met voor elk onderdeel een specialist.
Tone of voice
We ontwikkelden een nieuwe tone of voice die precies past bij wie Sanidrõme wil zijn: persoonlijk, vakkundig en geruststellend. Geen loze beloftes of poeha, maar eerlijk en helder. We vertellen niet alleen wat we doen, maar ook hoe we dat doen en waarom dat klanten rust en vertrouwen geeft.
Visueel systeem
Tot slot werkten we een visueel systeem uit dat verder gaat dan alleen een nieuw logo. Van kleuren, typografie, vormtaal en key visuals waarin het draait om de eindklant, tot ondersteunend beeldmateriaal waarin het team en de werkwijze centraal staan. In deze beelden spelen de vakmensen van de verschillende Sanidrõme vestigingen een grote rol. Alles is erop gericht om het merk consistent en herkenbaar te presenteren. Met ruimte voor lokale invulling, binnen één heldere merktaal.
Resultaat
Sanidrõme beschikt nu over een positionering die werkt in de praktijk onder de leden en voor alle vestigingen als een gezamenlijk verhaal voelt. Er staat een merk dat vertrouwen uitstraalt, zowel richting consument als richting potentiële nieuwe leden.
Vanuit deze nieuwe basis bouwen we verder aan doorvertalingen in middelen, campagnes en communicatie. Denk aan een nieuwe website, een inspiratiemagazine, ledenwervingscampagne en lokale marketingondersteuning. Want een merk is nooit af, maar als de fundering klopt, kun je zorgeloos doorbouwen.