Een sterk merk bouwen vanaf nul
Uitdaging
In de NPF-toren op de Noordkade wordt ‘as we speak’ een gloednieuwe attractie en hybride leeromgeving gerealiseerd. Dit unieke samenwerkingsverband tussen het onderwijs en bedrijfsleven, ondersteund door de overheid, heet The Chocolate Factory! Ons is gevraagd om rond deze interactieve attractie, waar jong en oud kennismaken met de wereld van techniek en innovatie in food en logistics, een succesvol merk te bouwen dat dient als basis voor de communicatie naar verschillende interne en externe doelgroepen.
Aanpak
Om tot een onderscheidend en relevant merkconcept voor The Chocolate Factory te komen, hebben we een stevige fundering en duidelijke merkbouwstenen nodig. Deze hebben we tijdens een uitgebreide merksessie met diverse relevante stakeholders bepaald. Hiervoor gebruikten we het het Brand Key-model en voerden we doelgroeponderzoek uit. Zo ontstond: “The Chocolate Factory, een interactieve fabriek waar je leert en beleeft.”
Vervolgens hebben we dit merkconcept vertaald naar een strategisch communicatieplan met storylines voor de drie belangrijkste doelgroepen: bezoekers, scholieren & studenten, en bedrijven & partners. The Chocolate Factory biedt voor elk van hen immers andere voordelen die passen bij hun drijfveren. Deze verscheidenheid in benadering hebben we ook toegepast bij het ontwikkelen van de visuele merkidentiteit (huisstijl), tone of voice en de eerste communicatieboodschappen.
De huisstijl die we ontwikkelden bestaat onder andere uit:
- Een uniek logo met verschillende toepassingsmogelijkheden. Hiermee maken we de combinatie tussen techniek en chocolade in één oogopslag zichtbaar;
- Een kleurenpalet gebaseerd op de drie hoofdkleuren die terugkomen in de vormgeving van de attractie;
- Bijpassende grafische lijnen en vormelementen;
- Een goed leesbare, maar speelse en unieke typografie.
Om bij te dragen aan een herkenbare en samenhangende merkbeleving, hebben we de richtlijnen voor The Chocolate Factory vastgelegd in een zogenaamd brandbook. Dit zorgt ervoor dat alle communicatie-uitingen consistent zijn, ongeacht door wie en waar ze worden toegepast.
Zo blijven we samen scherp en kunnen we optimaal presteren. ”
Thijs – Online Marketeer
Resultaat
De basis staat. De eerste pre-launch communicatiemiddelen, zoals nieuwsbrieven, sociale media uitingen en een tijdelijke website, zijn gerealiseerd. Over de 360 graden on- en offline lanceringscampagne om potentiële bezoekers te werven (fase 2) in aanloop naar de opening, volgt snel meer…
Houd deze pagina in de gaten voor updates!