Maximale impact behalen met een merkpositionering?! 

#BLOG

Maximale impact behalen met een merkpositionering?!

Zo doe je dat!

Hou je vast. Een merk wordt pas écht betekenisvol met een krachtig en onderscheidend merkconcept. En dat is noodzakelijk in een wereld waar het ene merk na het andere oppopt. Want het vergelijken van merken door onder andere social media apps en influencers is tegenwoordig makkelijker dan ooit tevoren.

 

Je wil de voor jou relevante mensen raken en aan je merk binden. Hoewel er geen magische formule voor het ontwikkelen van zo’n merkconcept bestaat, zijn er wel een aantal essentiële ingrediënten die de kans op succes vergroten. In deze blog onthul ik ze allemaal!

Bekijk ook eens onze merkpositionering case voor GBI van Dijk.

Wat is eigenlijk een merkconcept en hoe werkt het?

Voordat de ontwikkeling van een merkconcept kan plaatsvinden is het belangrijk om eerst de identiteit van het merk helder te hebben. Kort door de bocht heeft dit betrekking op het DNA. Dus waar staat het merk voor (wat is de merkpersoonlijkheid, het karakter en wat zijn de merkwaarden?), wat biedt het (waar zit de onderscheidende kracht en welke voordelen levert het op) en wie bedient het (wie is de doelgroep en wie zijn de concurrenten).

 

Zoals je hierboven kunt lezen vormt de merkidentiteit vooral de interne leidraad en fundering van een merk. Met een merkconcept richten we ons daarentegen op de wijze waarop de merkidentiteit naar buiten wordt vertaald. 

De combinatie van toon, tekst en visual moet kloppen

In de basis bestaat een merkconcept daarom altijd uit twee onlosmakelijk met elkaar verbonden elementen. Namelijk: tekst en beeld. Of beter gezegd: uit een inspirerend merkverhaal en unieke merkbelofte. Hiermee brengen we tot uiting hoe het merk aanvoelt, en welke betekenis en meerwaarde het heeft voor (potentiële) doelgroepen. Dit onderscheidend vermogen maken we vervolgens visueel met behulp van een bijpassende beeldtaal.

 

Maar dat is niet alles. Een sterk merkconcept als onderdeel van een merkpositionering heeft meer nodig.

Maak het niet te moeilijk

Laat eenvoud z’n werk doen zodat voor iedereen, van klant tot potentiële werknemers, begrijpelijk is waar het merk voor staat. 

Onderschat de rol van emoties niet

De emoties die we met een merkconcept kunnen oproepen (bijvoorbeeld geruststelling, vertrouwen, ontroering of happiness) zijn ontzettend belangrijk. Hebben we namelijk iemands hartslag weten te verhogen, dan hebben we waarschijnlijk iemands emotionele brein, ‘de amygdala’, geprikkeld. Dit is het onderbewuste deel van je brein dat 95% van alle beslissingen neemt. Dat betekent dus letterlijk dat het merk iets losmaakt bij de doelgroep en dat is natuurlijk precies wat we willen. 

Zorg voor interne draagkracht

Tot slot is het belangrijk dat een merkconcept ook door alle interne afdelingen en medewerkers die bij het merk werken, omarmd wordt. Het is namelijk het uitgangspunt voor alles wat het merk zegt en doet. Om deze interne draagkracht teweeg te brengen, betrekken we de medewerkers van onze klant (dwars door alle lagen van de organisatie) het liefst van begin tot eind bij het ontwikkelingsproces. Zo werken we niet voor, maar met hen! Onze Servatus merkpositionering case is hier een mooi voorbeeld van. 

Hulp nodig?

Kun je wel wat hulp gebruiken bij jouw merkpositionering en het creëren van een inspirerend en effectief merkconcept? Neem dan gerust contact met me op. Ik help je graag! 

WIM creative agency
WIM creative agency
Zin om kennis te maken?
Joska komt graag met je in contact!